Deja un comentario

10:00 h Com finançar la informació de qualitat?

Vicent Partal: “No estem en una evolució, sinó en una revolució”

Ariadna Fructuoso

Els diaris estan estancats. Els mitjans de comunicació tradicionals no saben com adaptar-se als nous hàbits de consum. Aquesta és la situació de la que partim les noves generacions de comunicadors.

Sumits en una crisi econòmica d’abast mundial com l’actual, les perspectives de futur són bastant negatives. Què està passant a la societat perquè les grans capçaleres pateixin per la seva supervivència? Quin és el futur del suport digital? Seguirà existint informació de qualitat? Aquestes són algunes de les preguntes que Vicent Partal, fundador i director de Vilaweb, i Antoni Maria Piqué, periodista i consultor de mitjans, ens han ajudat a respondre.

Piqué ha obert la taula rodona parlant del paper dels mitjans tradicionals en l’actualitat. La competència entre ells ha augmentat en els darrers anys i el periodisme ha acabat esdevenint un negoci d’oferta. Segons ell, la funció del diari com a institució que dóna un servei d’informació a la societat ha canviat totalment en els darrers anys.

Fins fa poc la seva missió era oferir informació d’interès general. Un major nombre de lectors implicava més anunciants, i aquest anunciants eren els que permetien que es financés la informació de vertadera qualitat: política, societat, investigació…

Aquest cercle es trenca quan la publicitat emigra cap a Internet. La possibilitat d’arribar de manera ràpida i econòmica a un target molt més ampli deixa els diaris sense finançament. Aquesta falta de recursos ha obligat els mitjans tradicionals a oblidar la informació de qualitat en molts casos, buscant el lector a qualsevol preu, ja que aquest s’ha convertit en bona part de la finançament actual. Les notícies que abans servien per atraure el lector i la publicitat, amb l’objectiu de produir una informació de qualitat, no es poden sostenir per elles mateixes. Per tant, no és el paper del periodista el que està en crisi, sinó el de les empreses d’informació que no han sabut adaptar-se a les noves necessitats de la societat.

Segons Partal, no estem assistint a una evolució, sinó una revolució en el món del periodisme. La nova situació ens obre un món de possibilitats inimaginables. Han de ser els mateixos periodistes els que, assumint aquesta situació, sàpiguen aprofitar les possibilitats de la plataforma digital, adaptant-se a la nova societat en xarxa.

Segons ell, hem d’assumir que l’espai on els mitjans poden créixer és l’àmbit digital. Precisament, Vilaweb és un diari que va néixer amb format virtual i que actualment ha sabut sobreviure en aquest espai digital d’incertesa. Per Partal cal fer entendre al lector el valor afegit d’aquesta informació en l’àmbit digital.

L’abast de la revolució que descriu el fundador de Vilaweb és un misteri. L’evolució de la societat i la nostra capacitat d’adaptació seran els factors que decidiran si el nou model triomfa. Des del seu punt de vista, estem en la millor època de la història del periodisme i en la pitjor època per a les indústries informatives.  Són els nadius digitals són els únics que poden veure les possibilitats del nou escenari periodístic.

Responder

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Cerrar sesión / Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Cerrar sesión / Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Cerrar sesión / Cambiar )

Google+ photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google+. Cerrar sesión / Cambiar )

Conectando a %s

A %d blogueros les gusta esto: